From the blog

Koh Phayam

Fantastisk! 4 meter fra døren til bungalowen var vandet – den smukkeste udsigt man kan forestille sig. Vi havde tilsyneladende booket helt helt rigtigt da vi forudbestilte dette sted (uden at have set det først). Det var virkelig noget helt for sig selv. Vi ankom til øen med en færge der tog et par timer. Det er den langsomste færge vi har været i nærheden af, men uden bølger var det også den mest fredsommelige tur. Ingen søsyge børn!

Vel ankommet til øen fik vi en udfordring. Vi skulle et par kilometer ned af en sti, og måden at gøre det på var at tage en taxa. Der kører dog ingen biler på øen (vejene er slet ikke store nok), så taxa’er består af scootere. De læsser bagagen op foran og så kan man sætte sig bagved chaufføren. Tilde og jeg kom med den første scooter – en gammel dame, der kørte forholdsvis fornuftigt. Malte og Oscar kom så med en den anden scooter, kørt af en ung kvinde der kørte rimelig hurtigt. Dét synes de ikke var sjovt, hvilket egentlig var forståeligt nok. Ingen talte andet end Thai, og det virkede ikke helt som om, at e vidste hvor vi skulle hen. De fulgtes ikke ad, men kørte så snart passagerne havde sat sig. Michaels chauffør kørte et forkert sted hen – og jeg er så glad for at det ikke var Oscar og Malte, der landede det forkerte sted. Nå, men det gik og vi fandt hinanden, og vores bungalow. Stedet består af 8 bungalows, som er forholdsvis nye. Det er absolut luksus-udgaven. Der er faste vægge (hvilket betyder at kryb ikke har så nem adgang som i mere luftige bambushytter). Fronten af bungalowen består af store ruder, der vender lige ud mod vandet. De har dog bevaret en del træer, således, at der er skygge på terrassen (hvilket er helt nødvendigt, da her er afsindig varmt om eftermiddagen). Skyggen holder også selve hytten kølig, så selvom der alene er en fane, der lufter lidt i loftet, er rumtemperaturen egentlig ganske udmærket.

Det er en yngre thai-kvinde (Wang) der har stedet. Hun har læst kunst og tegning på universitet i Bangkok tidligere, og stedet er derfor proppet med alverdens kunstneriske ting.  Hun kan slet ikke lade være med at være kreativ, og med tre interesserede børn i nærheden kan hun tilsyneladende ikke dy sig for at hive ting og sager frem. Børnene har derfor både malet malerier og lavet skulpturer i japansk ler.  I morgen skal vi lave batik. Det hele foregår uden beregning, og alene fordi hun synes, at det er hyggeligt. Hendes ansatte består af tre burmesere, der hedder Jo, Nej og Zoo – de er helt vildt søde. De taler kun en lille smule engelsk og en lille smule thai, men synger gerne på burmesisk. De pjatter meget, og lærer os lidt burmesiske gloser. Og så laver de fantastisk mad!

Wangs mor og stedfar er medejere af stedet. Stedfaderen er fra Belgien, og en inkarneret fisker. Han tog derfor Malte, Oscar og Michael med ud på sin båd i dag for at fiske. De kom hjem med fire flotte fisk, som vi netop har spist til aftensmad.

Ellers går dagene med at slappe af, sejle havkajak, gå nogle enkelte ture, fortælle historier og spise frisk frugt og cashewnødder. Nødderne er noget øen er kendt for, og de er helt vild gode. Øen er desværre også kendt for sine slanger – i særdeleshed deres kobra-slanger. At færdes gående på veje og stier efter mørkets frembrud er derfor ikke anbefalelsesværdigt: Man kunne komme til at træde på en sovende slange. Vi har fået at vide, at stranden er ok sikker – her burde slangerne ikke være. Det var derfor med nogen overraskelse at der en morgen lå en stor slange i vandkanten – det var vist nok ikke en kobra.

Naturen og dyrene har vi også glæde af i vores bungalows. Heldigvis indtil videre kun nogle ganske harmløse nogen. Vores badeværelse er et udendørs et af slagsen. Det er fantastisk fint lavet, men det ændrer selvfølgelig ikke ved, at der af og til er lidt besøg – som den dag Michael skulle tisse og der pludselig kommer en stor frø springene op fra toilettet. Eller at man i timen omkring solnedgang, hvor myggene sværmer, skal holde sig fra at gå på toilettet. På terrassen sidder der flagermus om natten og hygger sig med at spise frugter og på væggene piler der gekkoer rundt.

Vi mangler fire hele dage herude, som vi håber forløber lige så dejligt som de første 6!

3 comments

1. Fantastisk gode billeder I har lagt på hjemmesiden. Sikke da nogle oplevelser I har haft, og der vente fortsat mange gode dage. knus Lis

2. Jeg har ikke været imde på jeres rejsedagbog i længere tid, fordi Leif og jeg har nydt ferie på Bali. Det er jo spændende at være på rejse og se de fremmedartede og eksotiske steder. Det er imponerende at se jeres flotte billeder, og læse om jeres oplevelser. noget af en tur I beskriver her, og hvor er Malte, Oskar og Tilde nogle modige børn sådan at køre på scooter
    med vildt fremmede og ad vildfarne veje. Det hele lyder bare spændende og også sjovt. Hav det godt den sidste tid af ferien.
    Lene

3. Hej mine kære 5.

Hvor er det dejligt at kunne sidde her i det høje kolde/våde nord og se de mest fantastiske billeder og drømme sig over til jer. Hvor har I dog mange skønne oplevelser med jer i bagagen, der bliver meget at tale om når I vender hjem og dejlige billeder at se.
    Hvor er det nogle fantastiske og meget modige børnebørn vi har, ikke noget at sige til vi er pave stolte af dem. Mon ikke der har været små sommerfugle i maven på turen med scooter, tror nu ikke jeg havde synes det var sjovt hi hi.
    Farfar er på Rømø i dag, var oppe kl.05.00 og lave morgenkaffe til ham, så hyggeligt lige at sidde lidt sammen inden turen. Havde det været sommer var jeg kørt med, der er så dejligt på Rømø og der har vi haft mange skønne oplevelser så det ville have været dejligt at bruge nogle timer der,men heldigvis har vi sommeren der venter derude.
    Pas nu rigtig godt på hinanden og fortsat god tur.